Skip to main content

HIJAB: TUTUP ATAU BALUT AURAT?

Liyana Jasmay manis bertudung. (sekadar gambar hiasan)
"...HIJAB adalah alat untuk seorang wanita menyembunyikan perhiasannya (rambutnya /kecantikannya), namun kebanyakan tudung sekarang berfungsi untuk menggantikan perhiasan yang tersembunyi itu. Tudung dijadikan alat untuk berhias/berfesyen...think about it...(peringatan buat diri sendiri) Allahumma inni as alukal huda [pimpinan], wat tuqa [sifat taqwa], wal a'faf [pemeliharaan/kehormatan diri], wal ghina [rasa cukup]... Amiin... (Syazwani Harun) "

Ya Allah..lindungilah kami dari nafsu berfesyen bersifat tabarruj. Kami hanya ingin menjadi wanita solehah yang cantik di mata-Mu, bersederhana dalam berpakaian dan berhijab. Jauhkanlah kami yang lemah lagi hina ini dari godaan fesyen yang mengaibkan diri kami tanpa disedari. Doakan kami kaum hawa mu ini wahai kaum adam. Tegur kami andainya kami khilaf dalam berpakaian. Amin ya rabb :)

*POTPETPOTPET: Tadi cuci mata di Ensiklopedia AURAT.

Comments

hani apandi said…
amin, nice entry kak yann!
abghani said…
tutup aurat dgn seluar ketat
merahitujambu said…
amin..moga ada perubahan pada diri ini.rasa sejuk sgt tgok muslimah sejati..
Cikgu Ma said…
x boleh memakai yg jarang atau terlalu kecik...
Yumida said…
makin ramai org kinek tok berhijab tp dimakan fesyen hoooo..bahaya ya....hope kita terhindar n sentiasa sedar apa yg kita guna...
ajumohit said…
Amin, moga Akan terbuka hati ini utk bertudung labuh
c'axoera ヅ said…
cantik ajer dia bertudung
Yatie Awang said…
amin ya rabbl alamin...
syafiqakarim said…
moga jd lbh kearah kebaikkan.
AmirFX said…
Amin.. Insaf kejap kmk tek...
adan said…
amin.. kesian gak ngan pompuan ni sebenarnya.. fesyen skrg membuatkan niat bertudung bukan kerana tuntutan agama dah.. pandangan aku la..
lilieyz said…
marilah kita sama-sama berubah mnjadi lebih baik..amin..
[sutera kasih] said…
@adan: ya adan..kdg2 aku pun takut, sbb kdg2 mcm terpanar kan tgk fesyen2 cantik ni..prmpuan kan suka cantik...huhu
Udinz.com said…
bertudung melambangkan keperibadian wanita...
cIk JanNah said…
ameen
(doa nak pakai tudung labuh. insyallah)

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …