Skip to main content

PASEMBUR PASEMBOR PASEMBOQ

Salam my readers :)
Dah lama rasanya tak KLMJ. Tiba-tiba teringat tentang Pasembor atau Pasembur atau Pasemboq. Awak cakap dulu awak suka sangat makan Pasemboq kan? Sampai sekarang saya tak pernah tengok rupa Pasemboq depan mata, apatah lagi nak rasa. Sedap ekk? Saya google la tadi gambar Pasembor. Slurrppp meleleh air liur tengok Pasemboq tu. Dapat bayangkan kesedapan, keenakan dan kenikmatan makan Pasembor hehe. Member budak Penang pun cakap Pasembor tu sedap. Bila saya ada peluang nak makan Pasembor tu?
Pasembur atau pasembor adalah salad India Malaysia yang terdiri daripada timun mayang, bawang, ubi kentang, tauhu, taugeh, udang kering, ketam goreng berempah, sotong goreng, dsb. dihidang bersama kuah kacang manis berempah. Kuahnya hampir sama seperti kuah gado-gado ataupun kuah sate. Istilah pasembur khusus di bahagian utara Semenanjung Malaysia. Ia biasanya dikaitkan dengan Pulau Pinang. (Wikipedia BM)
sumber gambar: Google Image

Sekali pandang, Pasembor tu macam rojak campur atau cucur campur yang popular di Kuching. Lapar pulak bila tengok gambar Pasembor. Awak yang dah pernah makan tu, tak nak kongsi perasaan kenikmatan makan Pasemboq ke? Ada taugeh tak dalam tu? Tak suka taugeh haha.

Comments

Syuxer said…
nama ia pun dah unik hehe..lain dari yang lain..tengok dalam gambar,cam sedap gak dimakan hehe..ketam goreng tuh maybe penyeri salad tuh..hehe

dah tekan +1 awk..;)..sama2 kita tekan ia setiap kali ada entri terbaru ye hehe..
aReLaN said…
mcm tkde taugeh dlm tu tp mmg sedap.huhuhu...meleleh air liur tgk gmbr.lme btul tak pekena
~sy pnah mkan tpi xbrapa ska..hehe
btw sedap la pasembur nie..awak ptut try tau..cpat2.^_^
faridah nazurah said…
naik tersembur air liur ni tengok.. mak aihh sodapnya.. mcm ala-ala rojak je kan
syahirooAhmad said…
sedappppppppppppppnye... hari org makan kat kuala perlis. tepi pantai. layan habis~ yang palig sedap part telur digaul dgn kuah bersama cucur.. perghhh~
AmirFX said…
Sik pernah juak.. Nangga dari gambar cam rojak India jak.. Bait dah makan kopok tek.. Sik la terliur gilak nangga gambar ya.. haha..
budak penjara said…
ni kli pertama aku dengar nama makanan pasembor..tapi klu bersembur air liur tu aku sllu la dengar..hehe
ILA HonEyBuNNy said…
biar betik im ko xpnh dengar..heheh..

tgk passembur teringat abh ila....dia suka sangat makan..ehhehe
[sutera kasih] said…
@ILA HonEyBuNNy:
tu la ila mcm x pecaya jak IM tu xpenah dgr..haha

nnti post ekk hihi
[sutera kasih] said…
@budak penjara:
yala tu..rs mcm x pecaya plak budak penjara x penah dgr pasemburrrr haha
[sutera kasih] said…
@AmirFX:
kita sinun nunggah cucur campur nak? cuma beza sekda kuah
[sutera kasih] said…
@syahirooAhmad:
awk ni buat sy terselir haha
[sutera kasih] said…
@faridah nazurah:
yup..rojak india, tp org sana biasa panggil pasembur hehe
[sutera kasih] said…
@Blueice Butterfly:
yeke? haishh ni yg smgt nk merasa ni hehe
[sutera kasih] said…
@aReLaN:
xda taugeh ekkk? fuhhh selamat hehe
[sutera kasih] said…
@Syuxer:
tu lah..nama pun dh unik, campuran pun nmpk sedap..yummy !

thanks syux :)
anamizu said…
pasembor!!!!!
sedap3!!!!
cik ana pun
x suke gak
kalo ade taugeh =P






luv,
cik ana
Wanz Mejuez said…
ehhh?? tak pernah makan persemboq ka?? haishhh rugi2... sedapppppppppppppppppp tauuuu..

mai lah penang.. cek bawak ronda2 padang kota.. banyak lah jual pesemboq dekat penang ni.. sedap2....


saya orang penang... >_<
Farihah Ahmad said…
mai kena PASEMBOQ terbaekkk kt aloq staq :)
Ezad Skytech said…
huuuhh..tetiba lapar pulak tengah malam ni..macam sedap je...

p/s : taugeh la sedap...hahah~
ieyza afieyna said…
sedap nye.. alamak terliur la pulak..adoi.. hee
Jue said…
Aku suka koh. Kkdg smpei bsembur air liur cita psl ksdapannya hahaha ok ya tipu hahaha

Mun kuah nya ngakuk, nang nyaman. Mun sik, alu lain rsnya. Debah ofis ku dolok ada bjual, tp pasnya tuka tukang msk, alu sik nyaman. Frust -_-
sizuka[Izzati] said…
ktorang panggil rojak jugak.hehe terliur plak tetiba :P
Elih Japahar said…
Rojak campur selalu makan, sama dgn rojak buah ni kan?..selalu dkat belakang Arif hotel sebelah masjid tu sedap juga hehe...sy pun tak suka taugeh, kuching suka sgt taruh taugeh
Adylia Qarissa said…
dkna pernah dengar tapi tak pernah makan...abg ipar orang penang so dia cakap sedap :)
pasembor????.......mm...mcm rojak sikit kan? tak pernah makan...
Bui Junaidi said…
kmk pun x pernah makan..tp mcm rojak Kuchei ada juak..tauk x ktk rojak Kuchei,nk glemer rah batu lintang ya bah..*_*
Myra Jay said…
Akak suka pasemboq kalau boh sengkuang, timun, telur dengan taugeh..
Mmg layan la makan..

Yann bila nak mai Penang?? Meh akak belanja Pasemboq :)
Paris Lipton said…
yan2..btol ke nme awk yan?? hee pasemboq my faveret lah!!! kat pdg kota penang terbaek..... siap ada lagu rojak3...g cr utube...yelah ade masa sy tnjukkan yg mana...hehe
J.Syazwana said…
Sedap !!!!!!!!!!
hehehe :D
aleen aiden said…
woahhhh nampak sedap gile ok.
shandye. said…
klu balik penang, i suka makan pasemboq ni utk supper. lepak dgn kawan2 lps late night movie... ngadap laut kat tepi gurney drive tu sambil layan pasemboq...

perrgghh....

terbaeeekkk!!!

ok. entri ni buat aku homsik lite2. menchilah!
Umie Artoqiemie said…
tersembuq aek liur tok.. kmk pun sik suka taugeh :P
Hanie_Dew said…
ssslllrrrpp...terliur aku tgk. jom gi makan pasembor......
eVa said…
aok ow kedak rojak campo ehhh.. mek xpande ilak makan.. eehehhe.. tp dekat cne ow mek lupak namanya.. kotan lamak x g.. nok dekat saberkas eyhh..tauk x..
Bro ahmad said…
YUMMY suterakasih belanja yea hmmm
IzZa izaLis ® said…
since aku pindah duk smnnjung, aku sll jumpa benda ni. ngam2 lg aku sll p kedah.. sana mmg terbaekkk! sedap, yann.. ada masa, ko dtg cni..aku bawak ko g makan.. btw, aku bru makan benda ni smlm.hihi..~
ciK LyndaWawa said…
ada gik nya cita sal toge.hahaha

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …