Skip to main content

ENCANTADIA DRAMA FANTASI BERSIRI TAGALOG

Salam my readers :)
Dah habis ke drama tagalog kesukaan saya? Encantadia? Usul macam habis je tadi. Disebabkan minat habis dengan cerita tu, walaupun Astro tukar jadual siaran, gagah ku tunggu hehe. Biasalah, saya suka layan cerita fantasi ala-ala mengarut sikit. Dari awal episod sampai dah beranak pinak bidadari tu saya tengok. Dari zaman Encantadia sampai Etheria muncul semula sampailah Etheria musnah semula. Saya suka tengok jalan cerita drama tagalog tu, rasanya drama tempatan belum ada yang dapat tandingi kot. Sebab dari segi kostum diorang pun dah banyak kos nak guna, prop-prop segala..perghhhh. Dari sudut agama dan kepercayaan, tak nak sentuh sebab drama tu totally fantasi semata-mata. Dari apa yang saya tonton, banyak benda sebenarnya saya bandingkan dari jalan cerita tu dengan aspek sebenar. Tapi tak nak sebut, bak kata Jue, biarlah komen tu saya simpan dalam hati hehe. Okey, untuk gambaran sikit, saya ringkaskan episod Encantadia yang panjang lebar berbulan-bulan tu :
sumber: Google Image
Encantadia merupakan sebuah kerajaan bidadari yang diketuai oleh seorang Ratu. Ratu pertama adalah Ratu Cassiopea, yang kedua Ratu Minea. Sebelum wujudnya kerajaan Encantadia, kerajaan Etheria sudah pun wujud dan terbahagi kepada 4 kerajaan kecil. Sorry, lupa nama kerajaan. Ratu Etheria ni jahat sikit. Suaminya baik dan melarikan diri dengan bidadari yang dicintainya. Lahirnya Cassiopea hasil pernikahan suami Ratu Etheria dengan biadadari. 
Pendek cerita, Cassiopea lah orang yang bertanggungjawab memulakan kerajaan Encantadia dan memecahkan batu permata yang punya kuasa luar biasa menjadi empat biji. Keempat biji permata tu dijaga oleh anak-anak Ratu Minea iaitu Amihan menjaga permata angin, Alena menjaga permata air, Pirena menjaga permata api dan Danaya menjaga permata tanah. Di dalam kerajaan Encatadia, terbahagi lagi empat kerajaan kecil iaitu Lireo, Sapiro, Adamaya dan Hatoria. Kerajaan Hatoria diketuai oleh Hagorn iaitu musuh ketat bidadari. Kenal hero Marimar? Dalam drama ni pun dia jadi hero sebagai Ybrahim atau Ybarro.
Ketika Alena hilang, Ybrahim telah ditakdirkan untuk berkahwin dengan Amihan dan dikurniakan seorang anak perempuan iaitu Lira. Namun setelah Alena muncul kembali, Ybrahim yang sebelumnya dikenali sebagai Ybarro sebenarnya lelaki yang Alena cintai, dan mereka berkahwin dan mendapat dua orang anak iaitu Kahlil dan Armea. Amihan tak boleh bersuami lagi sebab dah jadi Ratu Lireo. http://suterakasihyann.blogspot.com
Pirena pun ada anak jugak si Mira namanya tapi entah siapa lakinya, episod tu mungkin saya terlepas hehe. Danaya pula bercinta dengan penjaga bidadari iaitu si Aquil. Pirena tu sebenarnya anak kepada Ratu Minea dan Hagorn. Ratu Minea tertipu sebab Hagorn menyamar menjadi Putera Raquim, putera yang dicintai oleh Ratu Minea. Amihan tu anak Ratu Minea dengan Putera Raquim, putera kepada Raja Sapiro.
Akhir sekali, Casaandra, anak kepada Lira dan Anthony (manusia di dunia) menjadi Ratu terakhir di Lireo. Armea menggantikan ayahnya menjadi Ratu Sapiro. Kalau nak diikutkan, sangat panjang cerita Encantadia ni, awak tengok sendirilah di youtube. Di channel Prima mungkin dah habis.
Amboiiiii..kalau storyline drama hafal je kan. Cuba storyline study, entah ingatka tidak lagi hehe. Itu sekadar suka-suka berhibur. Berfantasi saja. Otak manusia lebih senang nak mengingat perkara yang disukai. Apa yang saya suka dalam Encantadia ni ialah tentang KASIH SAYANG. Okeylah, berhenti di sini. Sekadar berkongsi minat, manatau ada yang punya minat yang sama hehe. Sorry tak tempek gambar-gambar real bidadari tu sebab terlalu menjolok mata hehe.

Comments

Bro ahmad said…
layan citer fantasi pulak dah huhuu..2 hari tinggal blog berapa entri da suterakasih fuhhhh = ='
Anum said…
hehehehe
kalau drama laju je ek
AmirFX said…
Waaa.. Hafal menar ktk ngan cita ya.. Kelak mok check2 juak cita ya.. MAcam best jak...

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …

RESEPI TAUSA KACANG MERAH | CARA BUAT PASTRI RAPUH, SIEW PAU

Salam my readers :)
Kali ni nak kongsi resepi cara buat Tausa atau Siew Pau atau Pastri Rapuh. Ntahlah apa nama sebenar, tengok gambar kat bawah tu ya. Haaa macam masterchef nak kalahkan Dato' Fazley hehe. Ni pun sebab permintaan salah seorang rakan di FB, kesian dia mesti lama sangat dah tunggu, dia request bulan November 2012. Sorry ya sis huhu. Saya lupa dah di mana letak kertas resepi tu, lepas kelas buat Tausa tu, terus lupa letak di mana, maklumlah dah dua tahun berlalu hehe. Godek punya godek, akhirnya jumpa jugak. Ada jugak videonya tapi tak dapat nak upload sebab saiz video besar sangatlah. Saya kongsi resepi jak ya, ni belajar dalam kelas anjuran, entah lupa sudah hihi :)

Resepi Tausa Kacang Merah
Bahan-bahan (1 adunan = 30 biji) :
A) DOH AIR 250g         Tepung gandum -ayak 1 1/2 tbsp Gula 75g           Lemak sayur- Crisco (pastikan lembut) 125ml       Air sejuk (ikut kesesuaian)
B) DOH MINYAK 185g   Tepung gandum -ayak 120g   Lemak sayur- Crisco 1 tsp   Garam
Inti : Guna i…

TIPS MENJAGA KUCING SAKIT

Assalamualaikum dan hello :)
1. Hari ini sabtu, dah tiga minggu berturut-turut cuti hari sabtu. Rasa bosan pulak tak pergi kerja. Tak pergi mana-mana pun, duduk rumah layan kucing, kemas apa yang patut di rumah dan layan internet. Wohaa mungkin segelintir orang akan cakap "boring nya life perempuan ni. Orang lain hujung minggu keluar jalan-jalan tengok wayang ke uhhhaa uuhaaa la dengan pakwe ke member ke". Entahlah, mungkin sebab tak minat, malas nak jalan, ramai member dah kawen dan memang tiada buayafriend. HAHA
2. Sebenarnya nak cerita pasal kucing sakit. Nampak dalam gambar tu? Itu namanya Si Kuning, kadang-kadang panggil Si Meow jugak. Si Kuning menangis dalam gambar tu, sekarang dia demam selesema. Kesian sangat. Dah bagi makan antibiotik tapi tiada perubahan. Semalam dah bawa pergi klinik vet, doktor dah bagi makan ubat juga. Harap-harap cepat sembuh. Kalau nampak kucing kamu lemah semacam, kurang aktif dan bersin selalu, cepat-cepatlah bawa pergi klinik. Kalau masa …