Skip to main content

Haram-haramkah aku, Bila hatiku jatuh cinta, Tuhan pegangi hatiku

Wallpaper Cinta (double click untuk free download)
Selamat pagi cinta my readers :)
Apa nak borak-borak awal pagi buta ni ekkk..hari Sabtu lah pulak hari ni. Ahhhh..bagiku hari-hari pun macam hari yang sama. Tiada beza. Sebab apa? Sebab masih tanam anggur jadi belum ada jadual harian yang sibuk. Tapi sibuk jugaklah kadang-kadang. Sibuk menjalani hobi blogging. Arghhh jangan dijadikan menantu haha. Siapa di sini layan Ketika Cinta Bertasbih Spesial Ramadhan? Nyanyi sikit awal pagi :

Langkah pertama ku berkaca diri
Apa aku layak untuk engkau
Langkah kedua ku berdoa
Semoga kau juga mau kepadaku

Langkah ketiga ku mencoba beranikan
Diri mendekatikan engkau
Langkah terakhir ku berserah diri
Pada Dia Maha Menentukan

Ya habibi
Oh my darling
Shary amor
Aku sayang kamu
Aishiteru
Wo ai ani
Ya habib
lirik lagu Melly Goeslaw – Ya Habibi (Ost Ketika Cinta Bertasbih)

Drama bersiri favourite saya dan mak petang-petang tau. Kalau tengok filem Ketika Cinta Bertasbih berulang kali pun, saya tak jemu. Syahdu tiap kali tengok penghujung filem KCB siri pertama. Sebab terharu tengok telatah para pelakon yang diumumkan diterima berlakon dalam filem tu. Rupanya antara pelakon utama bukan sembarangan orang mereka itu, memang betul-betul berilmu agama. Respect habis kat mereka semua. Mak dan saya selalu menghayati tiap bait dialog dan mesej drama KCB. Lepas tu cuba kaitkan dalam kehidupan. Betapa berkesannya mesej drama tu. Tak tau nak ulas apa lagi melainkan korang tengok sendiri dan fahami mesej yang positif. Okey, sambung lagi nyanyi :

Haram-haramkah aku
Bila hatiku jatuh cinta
Tuhan pegangi hatiku
Biar aku tak jadi melanggar
Aku cinta pada dirinya
Cinta pada pandang pertama
Sifat manusia ada padaku
Aku bukan Tuhan

Haram-haramkah aku
Bila aku terus menantinya
Biar waktu berakhir
Bumi dan langit berantakan

Aku tetap ingin dirinya
Tak mungkin aku berdusta
Hanya Tuhan yang bisa jadikan
Yang tak mungkin menjadi mungkin

Aku hanya ingin cinta yang halal
Di mata dunia juga akhirat
Biar aku sepi aku hampa aku basi
Tuhan sayang aku
Aku hanya ingin cinta yang halal
Dengan dia tentu atas ijinNya
Ketika cinta bertasbih
Tuhan beri aku cinta
Ku menanti cinta
lirik lagu Melly Goeslaw – Haramkah

Sila simpan jauh-jauh aspek-aspek negatif or kualiti/teknik perfileman or jangan nak bandingkan dengan industri filem negara lain ketika baca entri ini. Sila LIHAT mesej penting yang cuba disampaikan dalam cerita tu. Sebab entri ni bukan untuk mengkritik hehe. Sekadar untuk berkongsi rasa sebab teruja tengok cerita keagamaan seperti KCB.

*KATA HATI: Kita semua inginkan jodoh yang terbaik, tapi adakah kita sememangnya terbaik sehingga inginkan yang terbaik?..aduhhh :')

Comments

aimie amalina said…
ANtu KCB juga kaka ku ini..
hehehehe
sama cm roomate ime dulu =p
.izzati liyana. said…
saya tak pernah tengok pun cerita tu. yelah, tengok tv pun tidak. mcm mana nak tengok. hehe.

wallpaper itu memang doa yg sepatutnya. jangan sampai cinta manusia melebihi cinta kepada yang esa. :)
iPai said…
tak biasa tgk KCB ... heheh


dah tau kot syaza lg tua, tp nak pggl nama je ..bleh ? kasi syaza rasa muda sikit .. heheh
Yumida said…
bez nya crita ketika cinta brtasbih...jom layan channel 141....
asnizaziz said…
sesunngguhnya lelaki yang baik adalah utk perempuan yg baik :)
cik dila said…
Morning...;)

Emm,soal jodoh ni rumit sgt. Tapi,kalau inginkan yg terbaik. Jadikan lah diri kita juga yg terbaik.
sergeant keroro said…
kita kena berusaha untuk jadi yang terbaik, agar mendapat yang sepadan =)

insyaAllah
Far8 budak baik said…
hahahaha..dah macam tmpt k-box je..
aku tak layan lah cite tuu..
tapi cite mimi mencari cinta tgk ar...ptg2 dulu cite indon..
kawin masal tgk ar..tapi abis dah hari tu..hihihi..
amin..umo 25 nnti tekad dah berbini 4..hahahaha
Shamsuddin Amin said…
ak pun heran la
asal ramai sgt org obses dgn citer ni...
dulu2 la, time cite ni femes...
hosmate ak sampai mainkan lagu tema dia SEMINGGU X HENTI...
sakit plak telinge nk dgr... haha
Green Apple said…
org yg baik pasti akan dpt yg terbaik juga... insyallah...
Munna said…
hi =)

suke la wallpaper tu..peringatan yg bgus utk diri sndri kan..

tak tgk la cite ketika cinta btasbih...tak minat...indon eh?
Khairul Antasha said…
yeahhh..sama lah kita..kmk bok 2 kali nangga KCB special ramadhan tok..giney schedule nya? isnin smpe jumaat kah?
dhiera said…
saya tak pernah kot tengok cerita ni~ ok, admit memang jarang tengok tv. tayang kat saluran apa?
Yumida said…
salam...empunya blog tok dh kena tag dalam 2 segmen di debah ya;

http://umikasum.blogspot.com/2011/08/segmen-ramadhan-jejaka-terhangat.html


http://umikasum.blogspot.com/2011/08/giveaway-express-by-im-bluewendy.html
ABU said…
wah tak pernah tengok lagi..
abghani said…
film cinta citer tamil ok gak.
berdoalah...
jodoh kite dari insan yg dekat dengan-Nya...
moga itu terbaek buat kite...
iMBobo said…
yup! cte tu mmg best!
alif haris said…
hehe kaki KCb rupanya die ni hehee:)

so klu nk yg terbaik, berusahalah jadi yg terbaik :)
[sutera kasih] said…
@aimie amalina:
hehe belum tahap hantula dekkk
tp blm pernh baca buku KCB, kwn ckp lg best..
[sutera kasih] said…
@.izzati liyana.:
laaa..zati tak suka tgk tv ekk?hehe

ambiklah wallpaper tu :)
[sutera kasih] said…
@iPai:
biasakanlah kembarrrr hehe

cettt..memang muda kotttt..
[sutera kasih] said…
@Yumida:
hehe layannn...smpey 14 ogos jak free ya :P
[sutera kasih] said…
@cik dila:
good night :P

aahhhh..semua dh dtentukan Tuhan..kena berusaha sendiri nk cari hehe
[sutera kasih] said…
@sergeant keroro:
Insya'Allah kerooo..sama2 kita berdoa :)
[sutera kasih] said…
@Far8 budak baik:
hehe sesekali kbox bah kita far8
lelaki jarang nak layannnn
ahhh xminat la cite tuuu..
kawin masal tu cita lawak2..tp bes juak layan hehe
cissssssss cita2 tu bahhh
[sutera kasih] said…
@Shamsuddin Amin:
dulu sy pun heran...
tp bila dh tgk sendiri,
barula tejawab kehairanan tuuuu
hehe
[sutera kasih] said…
@Green Apple:
Insya'Allah..amin ya rabb
[sutera kasih] said…
@Munna:
hai jgk :)

thanks dear..peringatan utk diri sy jgk :)

yup..indon hehe
tgkla, best
[sutera kasih] said…
@Khairul Antasha:
yes..akhirnya temu juak geng hehe
nya main tiap ari isnin pey jumat..dolok main jam 5.15..tp since dh posa tok tukar ke jam 5.30..
[sutera kasih] said…
@dhiera:
kat saluran indo pek astro 141 huhu
[sutera kasih] said…
@Yumida:
aok kak..ampun ampun...
lambat kmk jawab, pagi tok juak kmk jawab hehe
[sutera kasih] said…
@abghani:
erkk..tgk pelakon jgk lah hehe
[sutera kasih] said…
@alif haris:
kaitangan sekali :P

yup..Insya'Allah :)
Yumida said…
ya la..kenak la sidak astro kedekut..tang berik free jak sia..mek suka nangga ktka cnta btsbih, informasi selebriti, realigi n islam itu indah..
iPai said…
memang muda ? haa, perasan di situ .. tgk gambar macam 30+++ .. wakakak ..

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …