Skip to main content

Renungan: Penawar Hatimu

sumber gambar:iLuvislam.com
Salam petang jumaat my readers :)
Rasa gelisah? Sedih? Rasa hampa? Hiba? Sayu? Rasa gundah gulana? Pernah tak tiba-tiba rasa jiwa kosong, rasa nak menangis, rasa nak macam diri tak guna, rasa diri sangat penuh dengan dosa, rasa diri sangat hina dan jijik, rasa macam malu dengan diri sendiri hingga menganggap diri tak layak untuk dimiliki oleh sesiapa pun sebab rasa diri kotor..pernah tak? Pernah tak tiba-tiba rasa hiba bila dengar alunan ayat-ayat suci Al-Quran? Pernah tak tiba-tiba tanpa disedari air mata berlinangan saat mendengar kuliah agama ataupun membaca artikel keagamaan? Sekiranya tak pernah..mungkin ada masalah hati yg tidak disedari..Nauzubillah jika hati menjadi beku, hitam dan sekeras batu :(

Ubat hati ada 5 perkaranya:
  • Yang pertama: membaca Al-Quran dan maknanya
  • Yang kedua: Mendirikan Solat malam
  • Yang ketiga: Berdampinglah dengan orang sholeh
  • Yang keempat: Perbanyakkan Berpuasa
  • Yang kelima: Perbanyyakkan Zikir di malam hari
(ilham daripada lagu Opick: Istighfar)

sumber gambar: iLuvislam.com

Comments

merahitujambu said…
moga hati ni akan turut berubah ke jalan nya..
Elie Lily said…
tersentuh hati baca entry ni.. terima kasih! :)
AmirFX said…
Ktk ada polah semua ya ka? Kmk asa dalam 5 ya kmk ada polah 2 jak...
ajumohit said…
Good reminder sutera kasih.... Tq for sharing
iPai said…
betul tuh kene tingkatkan ibadat ..
ILA HonEyBuNNy said…
thanks sutera...

ada lagi yang ila perlu perbaiki diri...

ya sutera...bila ila dengar ayat Quran pn hati tersentuh...lagikan dengar ceramah2 agama....dalam hati duk cakap sorg2...kerdilnya diri neh..
yatie Awang said…
warna2 diatas adalah kihidupan kita, diri kita, kita yg corakkan...baik atau buruk
CikHaniBhulat said…
nice share..thanks for the info
wahida said…
bagus info ni...
[sutera kasih] said…
@merahitujambu:
Insya'Allah..sama2 kita sentiasa berdoa k..
[sutera kasih] said…
@Elie Lily:
maknanya hati awk lembut :)
sama-sama dear hehe
[sutera kasih] said…
@AmirFX:
sik semuala fren huhu
yala sedih ohh..
[sutera kasih] said…
@ajumohit:
you're welcom sist..sekadar berkongsi rasa :')
adan said…
aku pernah rasa semua contoh yg ko bagi tu.. serius terasa diri kotor sgt saat mengenangkan dosa masa lalu..
[sutera kasih] said…
@iPai:
ramadhan bakal tiba..xsabar :)
[sutera kasih] said…
@ILA HonEyBuNNy:
sama-sama kasih ila :)

samala kita ila, ada jgk dlm diri ni byk nk perbaiki..

aahh ila..kdg xsedar mata berkaca-kaca kan..rasa diri sgt hina :(
[sutera kasih] said…
@yatie Awang:
ya kak..semuanya terpulang pada diri kita kan kak..
[sutera kasih] said…
@yatie Awang:
ya kak..semuanya terpulang pada diri kita kan kak..
Zharif Zawawi said…
emm,betul3..ramadhan pown dh dekat..kne bykkn baca al-quran..=)
sarah mohamad said…
bukan kita je kena ada makanan hati pun kena makan jugak makanan hati adalah kerohanian lah :D
[sutera kasih] said…
@Zharif Zawawi:
betul2..sama2 kita saling mengingatkan yeaa :)
[sutera kasih] said…
@sarah mohamad:
betul2 :)
makanan pun perlu jgk dijaga kan jenisnya hehe
GaRy™ said…
gary ubat hati ngan solat malam... Alhamdulillah... sentiasa jadi...

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …