Skip to main content

Tahukah Anda: Korek telinga boleh menyebabkan anda pekak?


Pekak?Tuli?Urghh..memang agak sukar nak berkomunikasi dengan golongan sebegitu. Tapi itu bukanlah kehendak mereka kan. Siapalah nak jadi pekak dan tuli, kan? Okey, bukan nak cakap pasal orang kurang upaya (OKU) yang memang sejak lahir ada masalah pendengaran. Bukan². Kadang² golongan muda pun dah ada yang pekak di usia muda. Susah tau kalau ada masalah pendengaran. Contohnya kalau nak pergi temuduga, bayangkan panel tanya lain, korang jawab lain. Masa tengah dating, awek korang minta belikan aiskrim, tapi korang belikan krim rambut pulak. Mak suruh beli santan, korang belikan  daun pandan huhu

Kalau yang nakal tu pulak, suka kenakan nenek² yang tak berapa nak dengar dengan clear. Kalau ada yang kuat melatah tu lagilah cucu cicit suka nak kacau hehe. Kesimpulannya, hati² masa tengah korek telinga tu, kalau nak bersihkan telinga tu daripada longgokan emas (taik telinga), jangan korek dalam² tau. Nanti mencederakan gegendang telinga, lepas tu nanti ada masalah pendengaran yang orang labelkan sebagai pekak huhu. Kadang² ada yang korek sampai berdarahkan? Jangan anggap remeh masalah tu tau. Lagi elok, pergi klinik kalau nak bersihkan lubang telinga.

*KATA HATI: kadang² boleh hilang sabar tau kalau bercakap dengan orang yang ada masalah pendengaran, bkn sengaja nak marah tapi geram kena berulangkali nak cakap, sabo je la  huhu

Comments

Shamsuddin Amin said…
kene korek slow2 la...
kasar2 kang
parah plak jadinye...^^
HonEyBuNNy said…
ila selalu hati2 lau nak korek telinga...takoot kena gegedang telinga....heheh

betul tu sutera..susah cakap dgn org yang ada masalah pendegaran...mmg kena cakap berulang kali n tinggikan suara..hehe
armouris said…
lagi info tentang korek telinga di SIHAT SELALU - Bahaya Korek Telinga
r-5 said…
saya pon suka korek telinga dah hobi, agak pekak la sya ni sket. memang tak dinafikan korek telinga kerp boleh menyebaban radang telinga dan lebih terdedah kepada infection. huhu. salah mengorek telinga juga boleh menyebabkan selaput gegendang terkoyak.. isk2 aduss takmo jadi pekak.
[sutera kasih] said…
@Shamsuddin Amin: betul2..kalo korek kasar, risiko jd pekak huhu
[sutera kasih] said…
@HonEyBuNNy: saya pun sama mcm ila..kalo tecocok kt gegendang telinga, sakit tu huhu

ila pun penah kena?geram kan huhu tp sabo je la..golongan cmtulah mendidik kita jd sabar :)
[sutera kasih] said…
@armouris: thanks for sharing extra info :)
[sutera kasih] said…
@r-5: betul tu r-5..kalo salah korek, kdg2 berdarah lps tu sakit lps tu tak dgr dh huhu

*psstt...apesal lama tak nmpk??
[sutera kasih] said…
@waN Mohd Salim: jadi jgn korek dlm2 yerrr

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …