Skip to main content

mutiara hati: surah Al-An'am (118-120)


118- Maka makanlah dari apa (daging haiwan) yang (ketika disembelih) disebut nama Allah, jika kamu beriman kepada ayat-ayat Nya.

119- Dan mengapa kamu tidak mau memakan dari apa (daging haiwan) yang (ketika disembelih) disebut nama Allah, padahal Allah telah menjelaskan kepadamu apa yang diharamkan-Nya kepadamu, kecuali jika kamu dalam keadaan terpaksa. Dan sungguh, banyak yang menyesatkan orang dengan keinginannya tanpa dasar pengetahuan. Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas.

120- Dan tinggalkanlah dosa yang terlihat ataupun yang tersembunyi.Sungguh, orang-orang yang mengerjakan (perbuatan) dosa kelak akan diberi balasan sesuai dengan apa yang mereka kerjakan.

Umat Islam disarankan supaya berhati-hati dalam soal pemakanan, iaitu makanan yang baik dan halal sahaja yang menjadi pilihan. Mungkin ada yang menganggapnya adalah perkara yang remeh sahaja tanpa tahu kesan terhadap kehidupan seharian. Makanan yang baik dan halal amat penting bagi menjamin kesihatan tubuh badan samada dari segi jasmani ataupun rohani. Sebaliknya, makanan yang tidak baik dan tidak halal sudah tentu bukan pilihan bagi orang-orang mukmin yang cintakan kebaikan. Ingatlah ! Daging yang tumbuh daripada sumber yang haram, maka api neraka lebih layak baginya..



*KATA HATI: salam pagi jumaat yang indah semua..semoga kita sama-sama beroleh keberkatan pada hari ini..Amin :)

Comments

Redbloodsnow said…
NICE INFO YAN! THANKS :)
HonEyBuNNy said…
amin...salam jumaat...;-)
zella y said…
slm jumaat...
btul tu...sbgai umat islam kita patut berhati2 utk memilih mknan...
[sutera kasih] said…
@sis zie: sama2 kak..kongsi ilmu :)
[sutera kasih] said…
@honeybunny: salam jumaat jugak :)
[sutera kasih] said…
@zella y: yup betul tu..you are what you eat, eh betul ke tu?hehe

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …