Skip to main content

♡ Uniknya...Cantiknya Ratu Serimpak ♡

| Assalamualaikum & Salam Sejahtera|
Hari ini saya nak kongsi sesuatu yang unik & cantik!!
masa facebooking tadi ternampak album my ex roomate
auchhh...apa yang si gadis ni pakai lawa-lawa ni???

Wahhh...cantiknya........kostum kaum Bajau ni kan?
saya suka...saya suka...i like hihihi
Gadis tinggi lampai ni namanya si Anis (my ex roomate)
Saya sudah minta kebenaran tadi mau pinjam gambarnya hehe
Terima kasih Anis chantek!!!!

Secara jujurnya, saya memang tidak pernah tahu menahu
tentang pertandingan sebegini..means "Ratu Serimpak"
pertandingan tu diadakan semasa Perayaan Tamu Besar Kota Belud
yang saya tahu di Sabah ni ada "Ratu Unduk Ngadau" saja hehe

Perayaan Tamu Besar Kota Belud diadakan di daerah Kota Belud, Sabah
Daerah tersebut dikenali juga sebagai "The Cowboy Town of The East"
sebab kenapa?...masa mula-mula pergi Kota Belud
terkejut sebab nampak orang menunggang kuda kat dalam pekan

Tamu Besar mampu mengukuhkan perpaduan dlm kalangan masyarakat pelbagai
Masyarakat pelbagai kaum berkumpul dan saling mengenali budaya masing2
cetttt...teringat pula dokumentari final projek tahun akhir di UMS
tahniah kepada rakan-rakan kumpulan yg bertungkus lumus menyiapkan
Dokumentari berkaitan tamu di Kota Belud...you all doing good job!!!

Unik kan???nahhh...masyarakat di daerah tu terdiri dari pelbagai etnik
Suku kaum Bajau merupakan salah satu kaum terbesar..
Saya orang Bajau tau..hehe betol2..sumpah tak tipu!! :D
tapi kesian sebab saya kurang diberi pendedahan tentang kaum sendiri :(

Bercakap menggunakan loghat Bajau pun saya tidak pandai LOL~
tapi kalau dengar orang cakap bahasa tu saya faham sikit2lah
jadi makanya janganlah kamu mengumpat saya guna bahasa Bajau hehe
lidah saya sudah terbiasa guna bahasa melayu biasa sahaja (^__^)


Berbalik semula kepada topik utama kita tadi iaitu "Ratu Serimpak"
menurut kawan saya si Anis ni kan..
"Serimpak" tu maksudnya perhiasan di atas kepala pemakai disamping
mengenakan pakaian tradisional yang dikongsi bersama suku kaum Bajau & Iranun

So maksudnya Serimpak tu memainkan peranan pentinglah kan hehe
kawanku si Fiffy cakap, sengsara & berat kepala memakainya :D
sebab dia kan penari dan selalu berpeluang pakai pakaian tradisi..
So kawen nanti, semua pakaian tradisi saya nak pakai hahaha

Kamu sudah pernah menjejaki kaki ke Kota Belud x???
Saya sudah...buktinya tu kat gambar di atas hehe
pergi bercuti dengan kawan-kawan..syoknyaaa cuti :D
siap bergambar dengan kuda lagi ngeee ~

So....kamu bila lagi nak ke Sabah??
kalau ke sini, contact lah saya ok??(^____6)




sharing is caring is sweet
ONLY SUTERA,
Bookmark and Share

Comments

_aReyOu_ said…
pugut. u nak pakai serimpak ka? nnt i pinjamkn yew. i ada 1 set serimpak. :)

proud to be KB'ians~ *ehem*
ayu: eeeeeeee mestilah mau bah..you adaka???berapa jual tu kostum smua ahh??hihi
Zura said…
xberat ke yg kat kepala tu..
kak..saya mo pakai la ni time kawin..

sle: lalink,,nnt ko c pakai aku ahh..hahaha!!
sis zura: kwn ckp berat huhu

yati: bah pakailah..lawa kan..pijam sle punya hehe
@meniti senja: yaaaa...baruuuu
yayalya said…
hari tue ms konvo ak p kota belud...hihihihi
@YAYA: ada try pakai serimpak x?hehe
_aReyOu_ said…
kak,, set serimpak tu jak rm800 ari tue tym saya kicik,, lau xclap la.. blm cmpr baju tue.. hehehe

kak yanti & lalink yatie : ok! nnt i pakaikn u 2 yewww... yatie! pigi fb adznor, tgk gmbr sobri abduh berinai. dorg pakai bju bajau tue.. :)

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …