Skip to main content

♡ Kenapa KAU sukar ditegur? Kamu mudah menerima teguran tak? ♡

Salam semua my readers..how are you today?harap semuanya sihat belaka :P Urmm, kamu suka ditegur atau tidak?maksudnya diberi teguran disebabkan kelakuan kita yang pada pandangan individu lain adalah tidak baik, tapi pada perasaan kita benda tu tiada masalah pun??? Erkkk..kadang-kadang ada manusia yang tidak dapat menerima teguran atau sebarang kritikan dari orang lain..KENAPA yaaa???

Kadangkala secara jujurnya saya pun "makdal" jugakk kalau ada orang yang tegur saya TAPI teguran tu sebenarnya BAGUS..Kenapa? Sebab supaya diri kita SEDAR dan TIDAK terus menerus melakukan KESILAPAN..janganlah berlagak BODOH SOMBONG. Belajarlah untuk menerima teguran dan kritikan orang lain terhadap diri kita. Itu tandanya orang prihatin dan ambil tahu pasal diri kita..Tak gitu??hehe

CARA TEGURAN???Ya..cara teguran juga kita perlu ambil peduli. Janganlah tegur seseorang tu depan khalayak ramai, itu boleh membuka aib dan menjatuhkan air muka dia. Kalau macam tu, lain sudah tujuannya tu..tu macam 'dengkissss' jekkk huhu..Teringat suatu hadis yang saya lupa-lupa ingat ayat sempurnanya dan riwayatnya oleh siapa (siapa tahu, tolong bagitau saya) lebih kurang beginilah maksudnya : "Kalau kita tidak mampu nak tegur saudara kita menggunakan tangan, sebaik-baiknya tegurlah menggunakan lidah,tapi sekiranya tidak mampu juga, tegurlah menggunakan hati iaitu berdoa supaya saudara kita tu sedar akan kesilapannya dan segera memperbetulkannya".

Dapat faham tak maksud ayat tu?Contohlah saya bagi situasi..Kamu tahu kawan kamu tu selalu buat maksiat, tapi kamu tidak mampu nak tegur secara "face to face" sebab bimbang berlaku pergaduhan besar dan menjejaskan hubungan persahabatan kamu, sebaiknya kamu cuba tegur guna kaedah lain..sama ada teguran secara sinis tapi dalam keadaan berseloroh ataupun sekarang kan dah canggih, tegurlah melalui SMS ataupun Inbox di Facebook..tapi pastikan kamu tegur tu secara berhikmah. Maksudnya jangan terlalu kasar dan berusahalah menjelaskannya dengan selembutnya, InsyaAllah jika niat kamu baik, dia akan terima teguran kamu :)

TAPI MASALAHNYA...kalau jenis manusia yang tak makan saman pulakk???Yang ni lah boleh timbul pergaduhan besar, kata-kata cacian akan tersembur dari mulut yang tidak berdosa, maki memaki sehingga tidak mampu mengawal emosi kerana diri terlalu ego atau mungkin juga MALU atas perbuatan sendiri dan cuba menyalahkan orang lain. Kata orang ni jaga tepi kain oranglah, penyeboklah, macam KAU tu bagus sangat mulia sangat, macamlah kau tu malaikat, macamlah kau tu tak buat maksiat, macamlah kau tu suci sangat..Hahhh mesti kamu pernah mengalaminya kan?Saya pun pernah juga..kita manusia tidak terlepas dengan semua situasi macam tu..Niat kita sebenarnya baik nak tegur seseorang tapi disalahertikan pulakk huhu..

Jadi macam mana kamu dan kita nak mengatasi masalah yang sebegitu? Memang saya pun akui bukan mudah nak berhadapan dengan situasi macam tu..sangat sedihkan..saya nak bagi contoh satu situasi : Kamu dan rakan-rakan serumah kamu tahu tabiat seorang rakan rumah yang sorang ni suka SKODENG anak dara mandi di rumah sebelah..kamu dan teman serumah yg lain sudah semestinya tidak selesa dengan perbuatan macam tu kan? Kecualilah bagi yang jenis tidak ambil peduli hal sekeliling sebab dia mungkin sememangnya dilahirkan untuk hidup sendiri saja huhu. So kamu bertindaklah hendak menegur tapi tiada kekuatan nak bersemuka. So kamu pun membuat keputusan untuk menegur melalui SMS. Tapi agak mengecewakan kerana teguran kamu itu dibalas dengan amarah, makian, dan cacian.

Kalau kamu dalam situasi begini,
apa tindakan dan perasaan kamu???


Sekadar gambar hiasan saya di dasar laut Pulau Sipadan hihihi..
Lokasinya di Muzium Marin UMS..
Tekanan sebab penat² edit gambar, tiba² bila nak view,
sekeping ni jakk ada & yg lain tiada pulakkk..apa kes???huhuhu :'(




[Saya sedang bersimpati dengan nasib seseorang yg mengalami situasi seperti di atas..sangat sedih bila tengah BUSY dan TENSION nak exam tiba² kena bermasam muka dengan kawan sendiri..Sabarlah yaaa..InsyaALLAH pasti ada HIKMAH semuanya..Allah itu Maha ADIL..]



sharing is caring is sweet
ONLY SUTERA,
Bookmark and Share
,

Comments

gmbr lasttt .. nmpk bulu idungg...hahahahahahahahahah ...

tegur?? boleh trima, tp jgn ckp blkng2la .. nda suka,tp kdg tguran ada yg mbina,ada yg kc hncur otak.huhuuh .. dpns ngn kdaan la sissyyy .. hiihih .. ouh,sisyy pn "makdal" hahaha.. mkn ht aym byk2 ya ..:P

yup,entry q tu real,tp nda matila,real pasal cincin..huhuuh ..yg len tokok tmbh ja .. =)
Amni said…
tegur jak dear... tapi mesti tauk urang ya jenis kedak ney.. ada urang, mun cakap kasar bok nya trimak.. ada urang sikpat cakap kasar, mesti cakap lembut.. apa2pun hasil akhirnya, serah jak dengan Allah... nya nak marah ka apa, ya hak urang ya kan? Apapun, kita sikpat nak ubah urang, kecuali Allah berik nya berubah kan? =)

-Amni
chaiyok! ikhlaskan hati...
azzey said…
Sutera Kasih: Teguran yg memebina perlu diambil kira......:)
biby said…
hikk.sy slalu mgalaminya ne..huu.sy suka dtgur.kalau btul sy salah la,sbb kita x sdr plakuan dpn urg kan.kdg2,tlepas ckp,terlaser ka.huu.tp,pling sy pantg kalo urg ckp blkg.mcmna mo handle tu sis..huhu.. ;(
@AMNI: amboiiiii...bulu idungmu pun nmpk..tuuuuuuu di gmbr hahaha

yup, bgs lagi dicakap depan2 drpd dickp2 belakang..bikin panassssss huhu

aishhh..tokok tmbh cket rupanyaaa hihi tp sedih bh jugaakkk huhuhu
@AMNI: yala..bukan hak kita pun mun sikmok nya mrh kita huhu..tp kita ada hak kan mun nya bawa ompoan balit rumah???nya pun kena hormat rakan serumahh huhu..tapi yalah..susa juak mun nemu urg jenis nok sikpat ditegur yaa..pksalah dirik pun ngalahhh..sik hal..ALLAH ya adil bahh ohh..ikhlaskan jakk
@AZZEY: yupp..kita perlu ada teguran membina utk maju..yeahhh!!!hehe
@MENITI SENJA: yup..semua pasti ada hikmah..yakin!!

@BIBY: dek, mmg susa mo handle org yg ckp belakang sama kita huhu..bnda tu di luar kawalan kita..tipulah kalo kita pon xpernah cakap belakang pasal org kan??pernah jg kan?nahh tu la sukar dikawal..huhu..sebab semua manusia ni ndak sama :')
Mirza said…
hik.ya ba sis.ke ke.yg tu x thn,kna ckp blkg.blum lae mnyebar cerita yg nonsense.getting on nerve nih.huhu.
Redbloodsnow said…
PSSTTT...MUN MEK NAK. MEK MORE PREFER ORG TEGUR MEK SECARA LEMBUT, BKN SECARA KASAR N NYAKIT ATI...HEHEHE

Popular posts from this blog

TIPS RUNCINGKAN DAGU DAN KURUSKAN PIPI DENGAN MUDAH

Bentuk-bentuk muka sumber: Google Image
PIPI DAN DAGU. Kedua-duanya saling berkaitan dan selalu menjadi masalah utama kepada wanita. Saya pun mengalaminya haha. Kita ni kan para wanita, memang paling pantang bila orang tegur bahagian pipi dan double chin iaitu bawah dagu kita. Betul tak? Jangan tipu jangan bohong. Biasalah, kita semua ni mahu sentiasa cantik dan indah di pandangan mata manusia lain terutamanya di mata orang yang kita sayang, lagi-lagi bagi yang sudah berkahwin mestilah nak sedapkan mata suami masing-masing. Kalau ada 'boyfriend belum sah taraf' (bukan suami sah) dah memandai tegur kau tu gemuk atau perut buncit atau pipi tembam dan sewaktu dengannya, janganlah kecil hati sangat. Maksudnya, dia belum dapat nak terima kau seadanya, kau suruh saja dia cari perempuan cantik sempurna yang boleh 'kenyangkan' mata dia haha. Rileks lah, ingat janji Allah Taala, setiap kita punya jodoh yang baik dan boleh terima kau seadanya. Oyeahhh ! Nak cerita pasal tips pipi …