Saturday, February 19, 2011

.tutorial cara nak bagi 'center' kan posisi header blog?.



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :)
Hari ni saya nak kongsi ilmu cara bagaimana nak bagi 'center' posisi header blog. Lama dah saya cari tutorial cara tu sebabnya posisi header blog saya sebelum ni tak sedap mata saya memandang huhu, akhirnya jumpa jugak kat SINI. tapi mula-mula cuba tu memang tak dapat, bengang jugak huhu. tapi macam biasa try dan error akhirnya berjaya hehe tersenyum lebar :]

Menurut tutorial yang saya rujuk tu, sila ikut step by step : Klik Dashboard > Design >Templete Designer > Advance > Add CSS. lepas tu sila copy kod macam yang saya dah highlight kan kat dalam gambar kat bawah ni, tapi kamu boleh klik SINI untuk dapatkan kod tu. kemudian sila paste kan kat bahagian Add CSS. lepas tu klik apply to blog, okey siap !!!

tapi, kalau ada yang sama kes macam saya, error dan tak menjadi eksperimen tu, sila klik gambar di atas sebagai panduan. Pegi kat Dashboard > Design > Edit HTML. jangan lupa mesti klik expand widget templetes, kalau tak, tambah bingung kamu nanti nak mencari hehe.

hahhh..inilah posisi header sebelum saya bagi center..
urmm, tak cantik lahh :P

Tadaaaa...dah center pun header blog saya..
sedap mata memandang hehe tambahan pula baru tukar header baru
header yang sebelum ni dah jemu mata memandang hihi..
oppss..sebab terlalu asyik renovate blog, chatbox saya pun hilang haha
nanti saya letak k!!! :)

okey tak header baru saya ?? 

*kata hati: tutorial ni sesuai utk template designer, kalau template lain saya tak berapa pasti, tapi try lah dulu, preview dulu k lepas tu if okey, klik save template :)

[your truly, yann]

Anda sedang membaca artikel .tutorial cara nak bagi 'center' kan posisi header blog?. dan link url bagi artikel ini adalah http://suterakasihyann.blogspot.com/2011/02/bagaimana-cara-nak-bagi-center-kan.html
Semoga artikel .tutorial cara nak bagi 'center' kan posisi header blog?. ini dapat memberi manfaat untuk semua.

44 COMMENTS:

♪..aq[daN]pUteraku..♪ said...

uikksss... xtdo lg??? rjinnya wt tutorial ne ank.. ^^

lo g2,mta tlg ba..wt tuto csroll utk bloglist ngn recent post tu..aq try p q nda dpt..bpa kli..nda phm aq..aq pn xtau pa yg silap.. T_T

nyway,bgaya header mcik ya!!

gabanMorka said...

lawa header.haha
cute with pink

Kama Irahsa said...

utk blogger2 baru yg xbiase dgn CSS mmg leceh skit. sbb ni antara cabang programming jugak. tp, kalu dh biase, sng jer. hehe..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

share info...
:)

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@andi: nanti aku buat tuto yg scroll tu k, kena godek balik mana aku blaja hehe..tp yg recent pos tu aku xtau pulak, apa tu???


begaya ka???tu getek namanya haha

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@gaban: hehe makaseh..mood pinky :p

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@kama: yup..betul tu..try and error jekk laa hehe

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@meniti senja: ok thanks dear :)

deAnza-wAnda said...

nice blog dear..

Lulu Rahman said...

great tuto ;)

Zura said...

budak berspek..comel je..ehehehe

Yann Mazian said...

cantek header baru... :D

Einaz Shah Rizal Thomas said...

eeee.comelnyer ,
rasa nk lompat2 .
eh lebey2 lak kan :PP

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@wanda: thanks dear..penat smlm tdio lewat sbb tetiba nk tukar mood blog :P

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@lulu: bljr dr tuto org gak :)

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@zura: sy cilok dr glitter.com tu kak hehe

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@yannmazian: hehe thanks..header ktk pun kacak juak :)

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@einaz: hehe makaseh dear..eh, lompat jekk hihi

HonEyBuNNy said...

wow...comeiiiya header dia...pink gtu..i like...

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@honeybunny: hehe thanks dear bunny :)

mikeon9 said...

nice tips..lama gak cari tutorial ni :D nasib baik jumpa kat sini.

My Popular Entry: Award Si Adik Mia Sara

paan sabri said...

bukan selalu terus center ke? header blog aku simple je.. letak gamba yg edit sket2.. bru je tukaq smalam..

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@mike09: thanks..happy sebab dpt kongsi tuto ni kat blogger yg nk tau..selamat mencuba :)

♡ Sutera Kasih ♡ said...

@paansabri: urm, tak pasti pulak..sebab sebelum ni masa guna templete 3 kolum, header memang center..tp bila dh tukar guna dua kolum je, header tak center huhu
header sy pun simple huhu

si gadis ungu said...

akhrnya cik ungu bjye menCenterkan header dgn tuto ney..tuto len sume xdpt wt..seb bek jmpe blog pinky ney,,hee..thx yaa

[sutera kasih] said...

@cik ungu: hehe your welcome :) happy dpt bantu cik ungu !!

by Zent said...

wa menarik...

jgn lupe follow my blog....

[sutera kasih] said...

@by Zent: thanks zent, okey jap lg sy terjah :)

tomatokering :) said...

hihi berguna jugak.. tengs sharing ! ^^

[sutera kasih] said...

@tomatokering :): hehe you are welcome :)

[sutera kasih] said...

@tomatokering :): hehe you are welcome :)

nur ikhyar dee said...

dah center da header saya...thanks ya :)

[sutera kasih] said...

@nur ikhyar dee: you're welcome :)

HaFiz said...

Cantik blog,saya punya biasa je dan baru..explaination tu menarik ttp buat suggest buat dengan photshop OK jugak sbb lebih senang. Klau nak tahu bagai mana blh laa melawat kat hafizwork.blogpot.com

mohd sasuke said...

salam singgah..nice

salwaismail said...

thanks! :D
http://salwaismail.blogspot.com

[sutera kasih] said...

@HaFiz: thanks for ur suggestion..sy tak reti guna photoshop huhu

[sutera kasih] said...

@mohd sasuke: salam..thanks :)

[sutera kasih] said...

@salwaismail: sama-sama dear :)

jia creatifelt said...

terima kasih awak...

NoRaQiLah JohaRi said...

thanks ye =)

Jendela Hati said...

thanks for good info...

Zainun Zahari said...

@gabanMorka

Yes! Jadik. Thanks tuan umah. Salam blogger

[sutera kasih] said...

@Zainun Zahari:
sama2 :))

salam blogger